GuidePedia

HUNAN - Sebelum jambatan ber-suspensi terpanjang dan tertinggi dunia di China ini dibuka, beberapa orang berani mencabar maut demi membuat pembinaan gergasi itu kelihatan berkilat.

Satu kesalahan sahaja, pekerja jambatan berwarna merah sepanjang 1.176 meter di Jishou, Hunan, China itu akan mempertaruhkan nyawanya. Mana mungkin ia selamat jika jatuh dari ketinggian 335 meter.

Ia tak mengenakan tali keselamatan dan berjalan di atas pembinaan besi itu, membawa sapu lidi untuk bersih-bersih. Beberapa sibuk mengecat sana-sini, agar seluruh rangka besinya berwarna merah.

Jambatan ini, seperti diberitakan Daily Mail, mula dikonstruksikan pada Oktober 2007. Pekerjaan besar mereka sudah diselesaikan sejak akhir 2011 lalu.

Sejak awal minggu ini, pengguna jalan sudah boleh menikmati infrastruktur yang dibuat untuk meringankan beban lalu lintas wilayah Jishou itu.

Jambatan dengan empat lorong tersebut merupakan yang keempat di dunia dibina menyeberangi lembah begitu jauh, sehingga tampak menghubungkan dua puncak gunung.

Meski panjang, jambatan ini hanyalah sebahagian kecil dari laluan 64 kilometer Jishou-Chadong Expressway yang setengah rutenya berupa 18 terowong.
























Beli yuk ?

 
Top